Inspirator på 9 mdr
En pige på 9 mdr. har ændret mit syn på, hvad der kan lade sig gøre, når fremtiden ser umulig ud.
Hende fortæller jeg dig om senere – hun er en helt speciel pige.
Men hun er blevet min inspirator for at lære nyt. Nyt om, hvad kroppen kan gennem den rette træning, som er anden behandling, end jeg kan tilbyde idag.
Skolebørn udfordret
Fakta viser, at 1/3 af alle børn i dag har motoriske vanskeligheder, når de starter i skolen, og det kan give dem kognitive og sociale udfordringer – hvordan kan dette undgås?
Det svar finder jeg måske, da jeg kort efter mødet med den lille pige, læser en artikel i avisen om en sansemotorisk terapeut, der har hjulpet et skolebarn via træning – træning af balance og massage af kroppen – denne træning varetages i hjemmet af forældrene, 2-3 gange dagligt.
Jeg bliver mere og mere nysgerrig på sansemotorisk træning og hvad muligheder, der ligger heri.
Sansemotorisk terapi
Efter kontakt til Marianne i artiklen får jeg lyst til at undersøge, kan denne sansemotorisk træning hjælpe min datter på 20 år, som let bliver køresyg, ikke bryder sig om mange mennesker – hurtig bliver træt sammen med andre, og nogle gange slår kroppen ud i angstlignende reaktioner, som hun ikke forstår kommer.
Ex. kan en hyggelig koncert, veninde besøg efterfølgende resultere i hjertebanken, ”lad mig komme væk”- følelse, prikken og uro i kroppen – i værste fald hyperventilering.
Daglig træning
I april 2017 går vi i gang med daglig træning herhjemme i form af massage af hele kroppen og gynge i hængekøje.
Efter nogle måneders træning ses resultater – ingen kropslige reaktioner på tidligere udfordringer, mindre køresyge og bedre balance i dagligdagen.
En anden ting, jeg pludselig lægger mærke til, er:
”Nu kan vi tale sammen under massage, i starten skulle der være helt ro, ellers var det for mange sanseindtryk på en gang”.
Det kan virke banalt for nogle, men er du sansemæssigt udfordret, kan samtale samtidig med andet blive for meget.
“Du må ud at hjælpe andre med dårlig balance”
Min datter er glad for forandringen og siger: ”Mor, du må ud at hjælpe andre børn med dårlig balance”.Og det har jeg besluttet – i næste uge starter jeg på uddannelsen til sansemotorisk terapeut – da jeg ser så mange børn i klinikken, der vil have glæde af denne behandling.
Fra foråret 2018 kan jeg tilbyde denne behandling, som forinden kræver en ”test” af barnet, for at afdække, hvad mangler at blive udviklet – for det handler om manglende udvikling af vitale sanser i kroppen – som gør det svært for barnet på mange måder – og for voksne.
Min datter på 20 år må jeg nok betragte som voksen – her kan det tage længere tid at skabe udvikling, men det er muligt.
Og jeg er lykkelig for at have fundet den rette hjælp for min datter – så livet bliver lettere.
Dårlig balance kan være årsagen
Når der er ubalance ex. på balancen, bruges der netop en masse energi på at holde balancen, i stedet for at det kan foregå automatisk, og barnet/den voksne kan bruge energi på det, som der foregår, ex. indlæring.
Et uroligt barn kan være et barn med dårlig balance, men når barnet holder sig i gang, undgår det at falde – det er lettere at gøre det hurtigt end langsomt.
Så det værste er at få vide, sid stille – det kan barnet ikke, for så falder det ned af stolen eller skal bruge rigtigt mange kræfter på at undgå det – og kan så samtidig ikke også høre efter.
Jeg glæder mig til at blive klogere og du skal nok høre mere om det.