Psykoterapi ved lavt selvværd

Lavt selvværd præger din dagligdag og giver dig mange dage, med tristhed og negative tanker.

Du kan have følelsen af ikke at være god nok og mangle følelsen af at være værdifuld i kraft af den du er.

Lavt selvværd kan påvirke din dagligdag, så du ikke tør stå ved, hvem du faktisk er. Men der er hjælp at hente med psykoterapi.

lavt selvværd ændres med psykoterapi ved certificeret psykoterapeut

Lavt selvværd kan du opleve som:

  • Du siger ikke din mening, andres mening er bedre end din
  • Lever ikke det liv, du gerne vil
  • Gør en masse for andre
  • Værdsætter ikke dig selv
  • Bliver let ked af det
  • Tænker negative tanker om dig selv
  • Søger ros og anerkendelse af andre
  • Andre “bruger” dig, og du siger ikke fra

Højt selvværd er ikke det samme som meget selvtillid

Du er god til at rose dine børn, for det de gør. Men du glemmer at vise dem, at du elsker dem, uanset hvad de er gode til. Måske kan du kende det fra din egen barndom? Eller du sidder måske med oplevelsen af ikke at have fået ros og opmærksomhed. Så du  mangler både selvværd og selvtillid.

Et højt selvværd kommer af at føle, du har værdi i kraft af den, du er og ikke i kraft af, hvad du kan.

Højt selvværd kan mærkes, som en indre kerne i dig, hvor du mærker ro og tryghed i dig selv. Læs her om forskellen på selvværd og selvtillid:

Hvor kommer lavt selvværd fra?

Lavt selvværd kan du have med helt fra din barndom

Du kan have oplevet manglende opmærksomhed og kærlighed fra dine forældre eller mobning i skolen, men du behøver ikke have haft en traumatik barndom for at have lavt selvværd i dag.

Nogle har oplevelser af, at de ikke var gode nok, lige meget, hvad de gjorde, eller de husker nogle bemærkninger, som sætter sig i kroppen:

” Du bliver da heller aldrig til noget, når du….”

” Du må gøre dig mere umage, jeg ved, du kan”

Disse oplevelser kan vi tage med os ind i voksenlivet, men de behøver ikke blive ved med at præge dig med dårligt selvværd.

Elsket som den du er?

Har du fået en oplevelse af, at være elsket lige præcist som du er og haft forældre, der var sammen med dig, talte med dig om det, du lavede, interesserede sig for dig som person og ikke kun for, hvad du har præsterede, så har du i dag ofte en højt selvværd.

Der kan jo også være andre i din barndom, der har givet dig negative oplevelser og påvirket dit selvværd.

Det behøver ikke kun være forældre. Lærere og kammerater kan også opføre sig uhensigtsmæssigt, at det har givet dig lavt selvværd.

Et forsøg på at give børn højt selvværd

Du udbryder:

” Nej, hvor er DU dygtig”
” Sikke fine karakterer, du får”

Men dette giver dig blot følelse af at være dygtigt til noget, og kan øge selvtilliden, men ikke en følelse af at have højt selvværd – værdi som det menneske, du er.

Angst-psykoterapi-behandling

Oplevelser som voksen

Et lavt selvværd kan også vokse som voksen.

Du kan holde dig selv fast i lavt selvværd, med den måde du tænker om dig selv og det du siger om dit selv. Om det siger det højt eller blot indeni dig selv.

Andre kan være med til at give dig et lavt selvværd, ved at behandle dig dårlig, og du bliver påvirket af det og mister troen på dig selv.

Et lavt selvværd kan opstå af mange forskellige oplevelser, som du kan læse om ovenfor.

Og måske aner du ikke, hvor dit lave selvværd kommer fra.

Aldrig for sent at få et godt selvværd

Men det er aldrig for sent at få et godt selvværd. Du kan gøre noget ved et lavt selvværd, ved at få hjælp med psykoterapi.

Psykoterapi kan hjælpe dig ved lavt selvværd

Hvad er lavt selvværd og selvtillid for dig

Gennem psykoterapien undersøger vi sammen, hvad et lavt selvværd og lavt selvtillid er for dig og hvilke tanker og følelser, du har omkring det.

Gennem forskellige øvelser, som tilpasses lige netop dig, arbejder vi sammen hen imod, at du mærker din værdi af dig selv.

Du skal ikke laves om

Jeg vil møde dig, som den du er. Jeg laver ikke om på, hvem du er, men i stedet hjælper dig med at se værdien af dig.

Psykoterapi kan hjælpe dig til at ændre dit lave selvværd og i stedet lade din værdi komme til udtryk i dit liv. Jeg kombinerer altid psykoterapi med biodynamisk kranio-sakral terapi, som kan hjælpe dig frem mod ro og balance i din krop.

Tankefeltterapi og chok traume terapi som muligheder

Ofte benytter jeg mig af Tankefeltterapi til netop denne problematik med lavt selvværd, da du i den metode konstant arbejder med at elske og acceptere dig selv, lige meget hvilken problematik du står med.

Du kan læse mere om tankefeltterapi her.

Har du traumatiske oplevelser med i rygsækken, der har givet lavt selvværd, arbejder jeg med det ud fra en chok/traume forståelse, så kroppens oplevelse af det, der er sket, kan forløse sig.

Her i linket kan du læse om psykoterapi ved traumer:

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til dit lave selvværd, er jeg klar til at hjælpe dig.

Har du brug for at tale med mig inden din første session eller skal jeg booke en tid for dig, ring i telefontiden se nederst på siden.

Ellers er du velkommen til at booke den tid, der passer dig i online booking.

Jeg ser frem til at hjælpe dig. Ingen har fortjent at gå rundt med lavt selvværd.

Venlig hilsen

Annette Spangsberg
Certificeret Psykoterapeut
Tankefeltterapeut

Biodynamisk kranio-sakral terapeut
Sygeplejerske