Flyskræk kan behandles med Tankefeltterapi TFT/EFT

Du er bange for at flyve og måske flyver du slet ikke. Du lider af flyskræk, nogle vil kalde der flyfobi eller flyangst.

At flyve kan give dig:

• angstanfald
• svedeture
• hjertebanken
• kan ikke få luft – vejrtrækningsproblemer
• utryghed
• kvalme
• hovedpine
• mister helt dig selv
• panikangst

blot for at nævne nogle symptomer, du behøver ikke have alle.

Disse symptomer kan også komme blot ved tanken om at flyve, så allerede her kan flyskrækken folde sig ud.

Flyskræk, hvordan tackler du den i dag?

Måske tager du piller og medicin mod flyskræk for at kunne slappe af eller alkohol Men symptomerne kommer alligevel og du er ikke vild med løsningen.

Du kan også være en af de mange, der siger:

“Er det ikke meget normalt at synes, det ikke er rart at flyve?”

Jo, det er meget normalt, for rigtigt mange har en snert af flyfobi, men det BEHØVER ikke være sådan.

Mindre flyskræk kan også behandles

Jeg selv havde nogle aspekter ved at flyve, som kunne give lidt flyangst – men efter at have behandlet andre for deres flyskræk, er min flyangst væk.

Selvom jeg har fløjet en del gange midt i denne tid med terror i mange lufthavne.

Jeg kigger ikke efter terrorister mere, som jeg gjorde tidligere.
Og turbulens registrerer jeg knap, når det er der.

Mærkelige lyde i flyet kan heller ikke vække noget ubehag i kroppen på mig.

Mine forbehold for at flyve har ikke afholdt mig fra at flyve, men det er rigtigt dejligt slet ikke at spekulere og mærke nogen angst ved at flyve.

Der findes heldigvis en løsning på din flyskræk / flyangst / flyfobi

Tankefeltterapi er en metode til at behandle din skræk for at flyve.

Under behandlingen er du helt vågen, og vi taler sammen, samtidig med at jeg laver nogle lette bank på forskellige punkter på din krop.

Måske har du prøvet hypnose ved en hypnoterapeut, og det kan også være en måde at behandle det på.

Modsat i hypnose, hvor du bliver meget afslappet, mens du har lukket øjnene, er du helt vågen og med i behandlingen, når du får tankefeltterapi.

Du kan dog også blive meget afslappet under flyskræk-behandlingen med tankefeltterapi. Det er blot tegn på, at kroppen slipper nogle af sine gamle traumer omkring det at flyve.

Du lærer også at behandle dig selv

Ved tankefeltterapi lærer du også at behandle dig selv. Det kan du bruge, hvis du bliver bange i andre situationer. Når du har lært behandlingen, har du din egen medicin til at fjerne ubehag i kroppen.

Et behandlingsforløb bliver dermed også et kursus i flyskræk, men som du kan bruge på alle mulige andre problemer.

Hvad gør det ved dig, at du ikke tør flyve:

Når du ikke tør flyve, eller du kun gør det med meget angst og ubehag i kroppen, kan det påvirke dit selvværd og give dig negative tanker om dig selv.

• “Det er også for dårligt, at jeg ikke kan flyve”
• “Der sker jo ikke noget, flyet falder ikke ned”
• “Det er også noget pjat – min fornuft siger mig, at jeg burde kunne flyve”

Måske tør du ikke sige til andre, at du har en fobi for at flyve og undlader blot at tale om din flyangst. Det kan være pinligt at sige, at jeg ikke tør flyve.

Når du igen tør flyve og flyver uden ubehag i kroppen:

Efter et behandlingsforløb, hvor alle de ting, som du er bange for ved at flyve er blevet behandlet, er det tid til en flyvetur.

Under behandlingsforløbet skal vi omkring alle de aspekter af din angst for at flyve – og ofte også behandle angsten for, at flyskrækken kommer igen.

Her kan du læse om et behandlingsforløb af en kvinde med flyangst, hvor alle hendes aspekter af flyskræk bliver behandlet:

43-årig kvinde fortæller her om sin behandling af flyskræk

Alle fem sessioner er beskrevet nedenfor, så du kan få et indblik i, hvordan et forløb af flyskræk kan forløbe.

Desuden har hun her fortalt om, hvordan TFT/EFT i øvrigt bruges derhjemme, og hvordan dette redskab er blevet en del af hendes liv.

Flyskræk

Min fobi var flyskræk. Jeg er en kvinde på 43 år, der ikke har været ude at flyve i næsten 20 år. Alt i alt har jeg fløjet 10 gange, men min sidste tur satte en brat stopper for AL FLYVNING.

Sidste flyvetur for 20 år siden

Har aldrig følt mig tryg i et fly, det har altid været noget, der bare skulle overstås. Har nok også været rigtig uheldig altid at komme i uvejr, hvilket har gjort mig endnu mere bange.

Den sidste tur, jeg var på, var fra Caribien, hvor vi stort set havde dårligt vejr i 8-9 timer ud af de 11. Jeg svor for mig selv, at hvis jeg overlevede denne tur, ville jeg ALDRIG sætte mig ombord på et fly igen.

Behandling med TFT/EFT:

Første gang ved Annette snakkede vi mit traume igennem. Og vi arbejdede med “at miste kontrollen”.

Hvad indebærer det, når jeg føler, jeg mister kontrollen? For mig handler det om, at jeg intet kan gøre, alt er overladt til piloten.

Jeg er generelt bare bange for, at vi falder ned, og jeg dør. Så alt lige fra et lufthul til rysten eller en mærkelig lyd kan bringe katastrofetanker frem.

1. session og angst for at flyve

Da vi begynder, og jeg skal sige “selvom jeg er bange for at flyve, elsker jeg og accepter mig selv,” udbrød jeg “det er der altså ingen sammenhæng i !”

Annette forklarede, så det giver god mening at sige dette, og at det er den måde, vi skal arbejde på de 5 gange, vi skal ses.

Jeg får det sagt, selvom jeg syntes, det lyder underligt. Vi kommer igennem 1. session med en del spørgsmål fra min side.

Vi afslutter med at snakke om, hvordan jeg vil have det med at gå hjem og kigge på fly billetter.

Hjemmearbejde mellem sessionerne:

2. gang jeg kommer ved Annette, fortæller jeg, hvad der er sket den mellemliggende uge. Jeg har været meget træt efter 1. gang, sov 1 1/2 time, da jeg kom hjem.

Min hjerne var total på overarbejde og træt. Jeg har lavet mine hjemmeopgaver til UG – syntes jeg selv, også med andre sætninger end flyskræk.

Jeg har på den uge indset og mærket, at disse “bank,” som TFT indebærer, faktisk gør mig noget godt generelt.

2. session og angst for at dø

Her 2. gang skal vi arbejde med “bange for at dø”.

Da vi er i gang, og jeg skal sige det, ryger mine tanker lynhurtig på en slem oplevelse, jeg har haft for knap 10 år siden.

Overrasket over det gamle traume:

Måske jeg blev lidt overrasket over, jeg faldt tilbage til denne episode. Og ikke det med flyet og uvejr, men omvendt var det jo døden, jeg så i øjnene i tankerne. Det udløste i min krop så nogle signaler, der nok har været gemt i mange år.

Jeg har fået det ind under huden nu, hvordan behandlingen forløber og kommer derfra med meget mere ro i krop og sind end første gang.

Stadig træt, men på en anden måde. Jeg har endnu ikke kigget på billetter.

Hvordan tankefeltterapi – behandlingen for flyskræk hjælper i hverdagen

3. session. Her starter vi igen snakken om den mellemliggende uge. Jeg har været til to konfirmationer på en og samme weekend.

Før ville jeg have fået nogle dårlige timer eller fået nogle øv-dage efter sådanne konfirmationer, men jeg tror på, at denne form for terapi har mere indflydelse end kun på det, vi har “banket på”.

Tankefeltterapi har givet mig indre ro

I hver fald er jeg sikker på, at TFT har givet mig mere indre ro, og det har været et godt supplement til min meditation, så jeg er glad og håbefuld.

Jeg har kigget på billetter og følte ikke noget ubehag ved det. Prøvede at tænke: “Hvad gør det ved mig, tanken om at skulle på et fly,” men nej, der poppede ikke noget ubehag frem.

Stolt på en måde, da jeg altid har afslået det blankt at komme med familien ud at flyve.

Jeg har banket meget på “selvom jeg har angst,” og tror dette fremadrettet også vil være en af de sætninger, der vil følge mig.

Jeg finder hurtigere ro i kroppen, når jeg lægger mig og bruger TFT. Dejligt. 😊

3. session og angst for at falde ned

I gang med 3. session arbejder vi med “bange for at falde ned.” Inden da har vi snakket om, hvordan det var at kigge på en billet, og hvad jeg følte. Har stadig været god til mit hjemmearbejde. 👍🏻

Vi går i gang, og jeg skal forholde mig til, at jeg sidder i flyet, og der er turbulens. Kan hurtigt frembringe den gang for mange år siden og mærke min skræk for, at vi styrter ned.

Mærker den klamme fornemmelse i kroppen

Jeg mærker det i maven, den klamme fornemmelse af angsten, der tager over.

Samme fornemmelse i en rutsjebane, men her er suset i maven en sjov oplevelse. Vildt, at den samme reaktion i maven kan være både skræk og fornøjelse.

Bruger tankefeltterapi på datter derhjemme

Jeg fortæller, jeg ikke kun har brugt TFT på mig selv, men også været i gang med min datter, da hun snart skal til eksamen og er bange/nervøs.

Her må jeg sige, der er sket noget, trods vi kun brugte tre gange på det. Ikke én af hendes skriftlige eksamener har hun været nervøs for.

✔️Sejt gået, syntes jeg.

Og i skrivende stund skal vi i gang igen, da der venter 4 mundtlige.

4. session og angst for flyet taber højde

4. gang er det “taber højde”, vi arbejder med. Vi er lidt inde over det samme som sidst med uvejr, turbulens og lufthuller.

Hvor de andre gange har ligget på 7-8-9 med angsten, er jeg nede omkring 5, da vi starter (Måles på en skala 0-10, hvor 10 er værst).

Er sikker på, at det er fordi, vi har arbejdet grundigt med alle de enkelte dele, at vi står, hvor vi gør.

Jeg har sågar snakket om en tur til London, eller min mand foreslog København, hvis jeg nu ikke ville flyve hjem.

Jeg er helt ok med tanken, også kropsligt at kigge på fly tider, og vi har igen snakket om en tur efter vores sommerferie.

5. og sidste tankefeltterapi session for flyskræk

5. gang er vi kort igennem alle sessioner, så vi lige prøver dem af, hvordan jeg har det med dem hver især.

Annette finder iPad én, og vi kigger rejser og priser, og det gør mig intet. Vi snakker om lufthavn og om at gå ombord på flyet.

Jeg indrømmer, at jeg tror, jeg vil reagere, men ikke en panikangst eller noget voldsomt, men er sikker på, jeg får brug for mine “bank på”…

Og det kan jeg sagtens arbejde med. Jeg tror på det, og jeg arbejder trofast videre med det her hjemme.

Annette har været fantastisk under hele forløbet, forklaret og guidet og har givet mig et redskab, der er blevet en del af mit liv nu. 😊 Tusind tak Annette.

Hvordan gik det med at flyve?

Anja har nu været på sin første flyvetur, efter flyskrækken kom, og det gik godt. Hun var spændt på, om det nu virkede. Men det gjorde det. Udsigten blev endda nydt, og Anja er klar på at flyve igen.

Et TFT – behandlingsforløb af 5 sessioner

Ovenfor kunne du læse om et tankefeltterapi – behandlingsforløb over 5 gange, hvor klienten fik en behandling hver eller hver anden uge.

Behandling af en fobi tager flere sessioner med tankefeltterapi, da du oftest har flere dele i en flyfobi, som du er bange for. Det er ikke blot flyskræk, men delene kan bestå af:

• Bange for at falde ned
• Turbulensskræk
• Dødsangst
• Klaustrofobi – små sæder
• Kontroltab
• Angst for lufthavne og checkin
• Angst for at bestille billet

Du har typisk flere dele, som du er bange for, og det hele skal behandles og “bankes i nul” – hermed menes, at jeg som terapeut banker på din krop.

Jeg banker stille på forskellige medianpunkter, imens vi sammen siger nogle sætninger, som kommer ud af vores samtale sammen.

Ubehaget ved at tale om dit problem bliver vurderet på en skala fra 0-10 undervejs, hvor 10 er værst, og undervejs kommer dit ubehag i 0.

bange for at flyve behandles med tankefeltterapi

Vil du have hjælp til din flyskræk?

Lider du af flyskræk, og ønsker du hjælp til at flyve – helt uden bekymring, er du velkommen til at kontakte mig på tlf. 28 71 18 10. Har du spørgsmål inden behandlings opstart, er du velkommen med dem på telefon.

Er du klar til at booke din første tid, kan du booke en tid nederst på siden her.

Venlig hilsen
Annette Spangsberg

Tankefeltterapeut

Psykoterapeut MPF – Sygeplejerske