Selvtillid og selvværd, hvad er forskellen?

Selvtillid og selvværd har for mig to vigtige forskelle

Når du kender forskellen på selvtillid og selvværd, vil du også ofte kunne se, hvorfor du går med så dårlig selvværd, selvom du er god til rigtigt mange ting.

Selvtillid handler om at være god til noget, og selvtillid handler dermed om at gøre noget. Ordet “gøre” er vigtig at bemærke, da du i kraft at være god til en ting, får øget din selvtillid.

Du er ex. god til

fodbold
løbe hurtig
læse
spille musik
lave håndarbejde
skolearbejde

Det er alt sammen noget, du gør med din krop

Jeg ser mange bruge meget tid på at blive bedre til at løbe hurtigere, træne sig stærkere, men de får det ikke bedre med sig selv. Men de kæmper videre.

glad og fir efter chok og traumer med psykoterapi

Selvværd handler om dig inde bagved

Selvværd handler istedet om, at du føler, du har en værdi i kraft af den, du er. Et højt selvværd er ikke er afhængig af at være dygtigt til en bestemt ting.

Vi er rigtigt gode til at rose for det, vi gør, men hvornår sætter vi pris på et andet menneske, fordi vedkommende blot er, som hun er?

Hvorfor er det ikke godt bare at have god selvtillid?

At være god til at gøre noget

Hvis du ikke længere kan spille fodbold eller håndbold pga. en skade, hvem er du så ?

Eller du mister dit syn, som min underviser på psykoterapeut studiet gjorde som ung og ikke længere kunne gøre det, han var dygtig til?

Eller du bliver ældre og kan ikke længere se til håndarbejdet, som du altid har fået stor ros for. Eller du brækker armen, og du kan ikke længere strikke de smukke sweatre til familien.

Værdifuld som den du er

Hvis du kun har en god selvtillid og ikke oplever dig værdifuld som den, du er, får du et problem, hvis du mister evnen til at gøre det, du var god til.

En god selvtillid får du, når du er dygtigt til at GØRE noget, og et højt selvværd får du, når du føler dig værdifuld, blot som den du ER.

Derfor er det vigtigt at have et højt selvværd, så er du ikke så sårbar, hvis du mister evnen til at gøre det, du er dygtigt til at udføre.

Psykoterapi kan hjælpe dig til at styrke dit selvværd

I terapien lærer du at se og mærke forskellen på selvtillid og selvværd. Jeg brænder for, at du lærer at mærke din værdi i kraft af den, du er, uden at være dygtigt til en bestemt ting.

I terapien undersøger vi sammen den kropslige oplevelse af at være dig, hvor du mærker, du er noget i kraft af dig selv.

Nogle mærker selvværd:

Som en rank ryg
Fasthed i brystkassen
En varme omkring hjertet
At brystkassen er ret

Der er forskellige måder at mærke det på. Du er sikkert ikke vant til at mærke selvværd i kroppen. Men når du lærer at mærke det kropsligt, er dit selvværd lettere at kontakte i din hverdag, når du har brug for at mærke det.

Du kan læse mere om, hvordan jeg arbejder med selvværd.

lavt selvværd ændres med psykoterapi ved certificeret psykoterapeut

Har du brug for hjælp?

Du er velkommen til at kontakte mig med spørgsmål til, hvordan jeg kan hjælpe dig. Jeg træffes dagligt ml. 11.45-12.30 på telefon 28 71 18 10, hvor jeg besvarer dine spørgsmål og ønsker du en tid, kan jeg booke den for dig. Du er også velkommen til at booke tiden på onlinebooking, nederst på siden i den grønne boks.

Venlig hilsen

Annette Spangsberg
Certificeret Psykoterapeut MPF
Biodynamisk kranio-sakral terapeut
Sygeplejerske