Socialangst og psykoterapi

Ubehag ved at være sammen med andre mennesker og at sige noget, når andre hører på dig, både nogen du ikke kender, men også venner, familie og kollegaer, kan være udtryk for social angst.

Social angst kan du opleve som følgende

Undgå sociale sammenhænge eller gøre dig bemærket

Af frygt for andres kritiske opmærksomhed undgår du sociale sammenhænge. Eller du undgår at gøre dig bemærket, når du er nødt til at være sammen med andre.

Det kan være på arbejde, sammen med familie eller venner. Du kan have helt lyst til at undgå andre mennesker, da mødet med dem, vækker din angst for at være forkert.

Sige, gøre og se forkert ud

Du er bange for at sige eller gøre noget forkert eller se forkert ud. Du er bange for at afsløre dine svagheder, når du er sammen med andre. Måske ser de, at du ryster på hænderne, sveder eller rødmer.

Oftest er du ikke rolig sammen med andre og føler dig nervøs og usikker. Den du virkelig er, har svært ved at komme til udtryk, da al energi og opmærksomhed bruges på at undgå ovenstående.

social angst kan du få hjælp til med psykoterapi

Slip din sociale angst med psykoterapi

Du kan lære at overvinde din sociale angst. Dermed får du muligheden for at vise, hvem du faktisk er, til glæde for andre og dig selv.

Du kan have forestillinger om, hvor forkert du er:

• Jeg er ikke god nok
• Jeg er forkert
• Jeg kan undværes
• Jeg er en belastning for andre
• Jeg har lavt selvværd
• Alle kan se min nervøsitet

Disse forestillinger kan du have med dig helt fra barndommen. De kan ændre sig undervejs i din opvækst, og de kan også helt ændres til positive forestillinger om dig selv.

Ofte kan du dog have brug for professionel hjælp til at ændre disse, da de er så fastlåst en del af dig.

angst behandling ved psykoterapeut Annette Spangsberg

Hvordan hjælper psykoterapi på social angst

Tanker og forestillinger om dig

I terapien arbejder vi med de forestillinger og tanker, du har om dig selv, og du undersøger dem i dybden, så du når frem til at få et andet forhold til dem.

Kropslige reaktioner

Desuden arbejder jeg med de kropslige reaktioner, du har, når du oplever social angst. Ofte bliver du bange for din krops reaktioner og vil have det til at gå væk.

Men når du forsøger at få kroppens reaktioner til at forsvinde, kan de blive meget værre. Og du kan få angst for, at de kommer næste gang.

Håndtering af ubehag i kroppen

En del af arbejdet med at slippe social angst kan derfor være at lære dig metoder, til at håndtere ubehaget i kroppen, som kommer når du oplever angst.

Når du oplever, at du faktisk kan håndtere ubehaget, kan angsten for sociale sammenhænge mindskes.

Oplevelser behandles

Social angst kan komme pga. barndoms oplevelser, som ikke vil slippe sit tag i dig. Ved sådanne oplevelser kan det være gavnlig at vi arbejder med de chok og traumer, du kan have med fra barndommen. Du kan læse om denne behandling i linket nedenfor.

Psykoterapi til voksne ved psykoterapeut- få hjælp til at stå ved dig selv

Gennem et terapiforløb kan du opnå større tro på dig selv og dit selvværd øges

I terapien er det min opgave, at du føler, du er ok, som du er. Når du møder et andet menneske, der accepterer dig fuld ud, vil du opleve, at noget heles inde i dig.

Jeg har stor glæde af at kombinere psykoterapi med biodynamisk kranio-sakral terapi, når du har angst. Klik på link nederst på siden.

Har du social angst og ønsker hjælp til at slippe angsten, er du meget velkommen til at kontakte mig på 28 71 18 10 kl. 11.45-12.30 på hverdage. En samtale i telefonen er en uforpligtende samtale om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Er du klar til at booke en tid til psykoterapi, kan du gøre det online, ved at klikke på den grønne knap nederst på siden.

Venlig hilsen

Annette Spangsberg

Certificeret ID-Psykoterapeut MPF